Sista träffen

Inlägg av Gästbloggare Pernilla Å

Våra valpar växer så det knakar och de närmar sig halvåret med stormsteg.
Vid fem tillfällen har vi träffats för att träna inkallning, kontakt och koppelträning, sitt, ligg och lämnande. Vi har också hunnit med lite olika nosaktiverings övningar.

Samtliga valpar har spårat ett kortare spår och de har också provat på uppletande av föremål. En del tar det mycket försiktigt och noggrant medan andra är lite ivriga och inte så tålmodiga.
Det är lätt att man börjar jämföra sin egen hund med de andra kullsyskonen. Det man måste komma ihåg, är att alla är olika individer och för en del tar det längre tid att lära än för andra. En del är duktigare på kontakt och koncentration just nu och andra spårar med sprudlande energi. Men gemensamt har de alla en härlig arbetsglädje och nyfikenhet. UNDERBART TYCKER JAG!!

Den 3/10 har Gotlands Kennelklubb sin årliga inoff utställning i Rosendals ridhus i Follingbo. Fem av Stellas barn är anmälda och det ska bli fantastiskt roligt. För att det ska gå riktigt bra (för det är klart att det ska) har jag föreslagit att vi träffas ytterligare en gång för lite utställningsträning. Det kan behövas båda för den vane och den ovane hunden och handlern. Jag hoppas på att kunna visa lite fina bilder här på bloggen från dessa tillfällen. Det är dock svårt att både visa hund och vara fotograf men jag ska göra mitt bästa. Ha överseende om bilderna är sämre än de jag tidigare visat.




Uppletande av föremål. Robyn leker med Nike för att få honom maximalt intresserad av sin sak. Medhjälpare Kia håller i honom. Till vänster ser Ni Ingvor med Sigge och hans lillmatte Moa som tittar och väntar på sin tur.


Robyn "trissar" Nike med leksaken för att snart springa och gömma den.


Robyn springer ut i den ruta som vi "vallat" tidigare. Vallningen för att det ska finnas mycket vittring i området så att hunden inte "spårar" upp leksaken utan i stället söker vittringen i motvinden.
När hon släppt leksaken går hon lugnt tillbaka till Nike och släpper honom. Han springer glatt ut i rutan för att leta rätt på sin blåa delfin.



Lena med Zacki, Åsa och Kenneth som har hjälpts åt att lägga och gå spår åt varandra.

Vi planerar tillsammans att starta en viltspårskurs. Jag och Kenneth jobbar på att få tag på bra marker att spåra i. De skogar vi blivit erbjudna har alltför oframkomlig vegetation men vi söker vidare och återkommer när vi kan dra igång.


Utställningsträning söndag den 27/9 kl 15.00

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0